Categorie: Social Design, Workshops, Spellen
Uitdaging: Hoe kunnen we een ontwikkelingsgerichte leefomgeving creëren voor jongvolwassenen waarin kansen en mogelijkheden voorop staan?
In 2022 raakten Pluryn en Buro Zorgelozer met elkaar in gesprek over het maken van eigen keuzes. Veel jongeren die bij Pluryn wonen hebben ruimte nodig om eigen keuzes te kunnen maken. Voor grote stappen in het leven worden toekomstplannen gemaakt met een toekomstcoach. Een aantal van deze worden uitgevoerd maar er werd ook gezien dat plannen vaak blijven liggen. Vanuit deze twee bevindingen is het project ‘Wat te kiezen, van dromen naar doen’ gestart. De ontwerpvraag waarmee Pluryn en Buro Zorgelozer begonnen was ‘Hoe kunnen we een ontwikkelingsgerichte leefomgeving voor jongvolwassenen realiseren, waarin kansen en mogelijkheden voorop staan?’
Voor dit project ontwikkelde en faciliteerde ik een serie workshops waarin jongeren, begeleiders en een gedragswetenschappers nagedachten over thema’s als kiezen, ruimte om te falen en het vieren van successen. De inzichten uit deze workshops vertaalden zich naar het Droomkompas spel.
In een serie workshops die we gedurende een jaar maandelijks met de jongeren en begeleiders hadden, kwamen allerlei onderwerpen aan bod zoals keuzes maken; wat betekent dat voor jou, en hoe doe je dat dan? Op basis van een journey-map brachten jongeren een dag uit hun leven in kaart om zo keuzemomenten te kunnen identificeren. In de workshops hadden we het ook over fouten maken; iedereen deelde zijn blunders en haalde een faal-diploma, want fouten maken is goed. We brachten iedereens perspectieven samen en deden creatieve oefeningen. We haalden hier lessen uit voor de ontwikkeling van het spel. De workshops waren afgestemd op het tempo en de vaardigheden van de jongeren waardoor ze gelijkwaardig konden meedoen.
Van de kleuren tot de spelelementen, de jongeren mochten hun eigen spel samenstellen. We dachten na over spellen die zij graag zelf doen en wat dat nou precies zo leuk maakt. De elementen namen we op in Het Droomkompas. Door de regie bij de jongeren te leggen, ervaren zij veel eigenaarschap.
De jongeren stelden zich op als ambassadeurs van het spel en kregen van ons de handvatten uitgereikt om invulling te geven aan deze rol.
Het spel werd door de jongeren en begeleiders getest buiten de context van de workshops. Ze kwamen met waardevolle feedback terug waardoor wij aanpassingen konden maken voor de volgende speelronde. Ze werden ondersteund in alle stappen van het proces, van het opstellen van een goed verhaal over het spel, tot een to-do lijst voor het testen.
Met Het Droomkompas achterhalen jongeren en begeleiders samen op welke gebieden hun ambities liggen. Door dit wederzijdse gesprek ontstaat gelijkwaardigheid en begrip. Vervolgens maak je samen de stap naar concrete uitvoerbare plannen. Het spel moedigt aan om te denken vanuit mogelijkheden. Een houding die bijdraagt aan de ontwikkelingsgerichte leefomgeving. Het spel kan worden ingezet in het verlengde van de eerdere Toekomstplannen.
In dit traject hebben de jongeren mooie ontwikkelingen doorgemaakt. De een kwam meer uit haar schulp en durfde zelfs op camera te presenteren, terwijl de ander zelf een workshop gaf in de klas en nu enthousiast is om zich in de toekomst te richten op visual thinking. Een toegevoegde waarde van dit traject voor de jongeren en voor ons als ontwerpers erg dankbaar werk!
Het spel is op creatieve wijze verspreid en onder de aandacht gebracht op verschillende locaties van Pluryn. Een uitleg over het spel wordt opgenomen in de werknemers training waardoor iedereen er zelf mee aan de slag kan.
Opdrachtgever: Buro Zorgelozer
In samenwerking met: Pluryn, jongeren, begeleiders en gedragswetenschappers van Pluryn, Kirsten Mannee, Aurore Brard en Gerjanne van Gink.