Networkshop

Type werk: Social Design
Opdrachtgever: zelf geïnitieerd
Wanneer: 2015
In samenwerking met: Marina Simunovic


Over het project

Als je denkt aan rijkdom, ben je al snel geneigd te denken aan een overvloed van geld of middelen. Marina en ik deden onderzoek in het prachtige Kralingen om te ontdekken wat rijkdom nog meer inhoudt. We kwamen erachter dat een groot sociaal kapitaal een belangrijke rol speelt. Het sociaal kapitaal wordt gemeten aan het netwerk dat iemand om zich heen heeft.

We spraken met Nico Elshof, een wijnhandelaar uit Kralingen. Hij had een groot sociaal kapitaal, zo bleek uit interviews met hem. Hij is van een andere generatie en zijn manier van netwerken is veel persoonlijker en analoger dan dat van onze eigen generatie. We kregen hierdoor aannames die we verder wilden onderzoeken. We brachten zijn én onze netwerken in kaart en kwamen erachter dat er nog veel te leren valt voor onze generatie.


Bewustzijn creëren

We zagen dit probleem niet als iets wat je a-la minuut oplost maar wel waar meer bewust mee omgegaan kan worden. Daarom kozen we ervoor om de beste aspecten uit verschillende netwerkmethodieken te onttrekken en hier een workshop omheen te bouwen. We brachten iedereens netwerk in kaart en koppelde deelnemers aan elkaar om van elkaar te leren. Er zaten luisteropdrachten in en een verborgen ‘do good’ opdracht, waarbij deelnemers iets voor een ander moesten doen zonder te laten merken dat het een opdracht was. We gaven de workshop aan mensen uit ons eigen netwerk om hen handvatten te geven om een groter sociaal kapitaal op te bouwen. De workshop is uiteindelijk een toolkit geworden waarmee ook anderen de workshop zouden kunnen geven.


Toolkit

De onderdelen van de workshop hebben we samengebracht in een toolkit waarmee ook anderen de workshop kunnen geven.