Workshop facilitatie

Type werk: Workshop facilitatie (van opzet tot uitvoering)
Opdrachtgever: Willem de Kooning Academie
Wanneer: sinds eind 2017
In samenwerking met: zelfstandig


De workshops in het kort

Sinds 2017 word ik door de Willem de Kooning Academie gevraagd om verschillende workshops te geven. Het begon met de workshops voor Service Design studenten tijdens het Studium Generale waarin ik de studenten begeleidde in het proces omtrent het inrichten speculatieve diensten.
Ik gaf workshops aan 2e en 3e jaars studenten Service Design specifiek over de methodiek Customer Journey Mapping.
Daarnaast heb ik op de open dagen diverse creatieve workshops gegeven voor potentiële studenten en andere bezoekers.


Science & Speculations / Radical Retail

De studenten volgen in het 3e jaar het Studium Generale. Dit is een dag die in het teken staat van een speciaal thema waar vervolgens naar wordt gekeken door de bril van hun eigen interessegebied/minor. Tijdens het ochtendprogramma presenteerde sprekers van buitenaf hun werk. Aan de hand van vraagstukken die voortkwamen uit deze presentaties ging ik met de studenten aan de slag. We kaderde de meest interessante invalshoeken in tot een concrete vraag, deden een brainstorm en discussie over de oplossingsrichtingen en vertaalde dit vervolgens naar een visuele map die tevens als presentatie van hun idee fungeerde.


Methodieken – Customer Journeys

De studenten deden een project voor CIC en werden daarin begeleid door andere docenten. Als kick-off voor het project kregen ze tijdens mijn workshop o.a. theorie over Customer Journey mapping. Ze maakten maps aan de hand van hun eigen ervaringen en richtten speculatieve ‘living’ maps in voor de diensten van het CIC waarna ze deze konden gaan onderzoeken en de maps konden bijstellen.


Workshops open dagen

Tijdens de open dagen kunnen de bezoekers van iedere opleiding en afdeling proeven. In mijn workshops Service Design zette ik de gebruikerservaring centraal. Ik liet iedereen zijn favoriete apps onderzoeken. Vervolgens werden de apps vergeleken en kon er worden gebrainstormd over nieuwe mogelijkheden, functionaliteiten en combinaties van apps.

Tijdens de andere creatieve workshop deed ik de Marshmallow Challenge waarin ‘leren door te doen’ centraal staat. Zo krijgen de bezoekers op een frisse en speelse wijze wat kennis mee over de principes van Service Design.


Meer leren over Customer Journeys of ook een creatieve workshop op locatie? Stuur me dan een mailtje!