Zorgen voor morgen

Categorie: Service Design, Social Design
Uitdaging: Hoe kunnen we overbelasting bij mantelzorgers voorkomen?

Aanleiding

Als jouw ouders, geliefde of kind ziek wordt, dan is het toch vanzelfsprekend dat je voor hen gaat zorgen?

Wanneer je meer dan 8 uur per week of langer dan 3 maanden zorg verleent aan een naaste, ben je officieel een mantelzorger. Het zorgen voor een ander is een zware taak en gaat meestal gepaard met mentale en/of fysieke overbelasting. Gemeenten en mantelzorgorganisaties bieden ondersteuning. Echter door de vanzelfsprekendheid van het zorgen voor een naaste erkennen mensen zichzelf niet als mantelzorger. Daardoor is het lastig voor deze organisaties om het ondersteuningsaanbod hen te laten bereiken. Met deze inzichten ontwikkelde ik de Mantelkar en bereiken we niet alleen mantelzorgers, maar ook mensen die zorg ontvangen én worden zorgvrijwilligers geworven.

“Goed plan”, zegt Angelique. “Want een mantelzorger vraagt niet zomaar om hulp. Dan is het menens.”

Lees hier het ervaringsverhaal van een mantelzorg-mama op de website van RTV Rijnmond.

De Mantelkar brengt op een laagdrempelige en verrassende wijze het aanbod actief onder de aandacht. Middels verschillende gespreksmethodieken kan er een profiel worden opgesteld van de mantelzorgers waarop de organisatie het aanbod kan afstemmen en advies op maat kan geven. De Mantelkar zorgt voor zichtbaarheid van de organisaties en biedt naast de dialoog met mantelzorgers mogelijkheden voor het werven van o.a. zorgvrijwilligers. Middels deze interventie krijgt het thema mantelzorg tevens meer bekendheid. We bereikten in een sessie van 2 uur, met 2 personen, maar liefst 50 mensen!

Werken aan preventie

De ambitie van het project is om overbelasting voor te zijn. Want voorkomen is beter dan genezen.

Mantelzorgers zijn onmisbaar in de Nederlandse participatiesamenleving waarin we als hulpbehoevende afhankelijk zijn van onze eigen omgeving. Nederland telt op dit moment ruim 4,4 miljoen mantelzorgers waarvan er een half miljoen overbelast zijn. Deze aantallen zullen explosief blijven stijgen door de opkomende vergrijzing. Het is daarom belangrijk om overbelasting bij mantelzorgers te voorkomen. Zij zullen dan langer en met meer plezier hun taken kunnen blijven uitvoeren en volwaardig deel kunnen blijven nemen aan de maatschappij.


Waardevolle gesprekken

De verschillende gespreksmethodieken op de Mantelkar faciliteren waardevolle gesprekken tussen de organisatie en de mantelzorgers. Zo kan er gemakkelijk en snel worden vastgesteld of iemand mantelzorger is. Vervolgens wordt de zorgbelasting vastgesteld aan de hand van de EDIZ test. Voor zowel ervaren mantelzorgers als voor hen die nog aan de opmaat van het zorgen staan, is er het berichtenbord. Hier worden tips en ervaringen uitgewisseld en vinden ze steun.

Gemeente Rotterdam zet zich in

Gemeente Rotterdam is zich bewust van het belang om het aanbod gericht en actief onder de mensen te brengen. Daarom ontwikkelde ik in samenwerking met Het Proces een viertal mobiele Mantelkarren. Mantelzorgorganisaties kunnen de Mantelkar huren op maar liefst 4 locaties, waaronder Huis van de Wijk Irene in Rotterdam Zuid. Hier werden de eerste meters op de Mantelkar-fiets ingewijd door (voormalig wethouder informele zorg) Michiel Grauss. Er kunnen nu door de hele stad mensen worden geïnformeerd over mantelzorg en de hulp die voorhanden is.


Een Mantelkar op maat

De Mantelkar is een strategie die op verschillende wijzen uitvoerbaar is, naar wens en behoefte van de organisatie. Het is een mobiele eyecatcher die op dagelijkse basis buiten ingezet kan worden, maar ook op speciale evenementen of tijdens de dag van de Mantelzorg.

Heeft jouw gemeente of organisatie andere uitdagingen rondom informele- of mantelzorg? Ook dan denk ik graag met jullie mee!


Wil jij ook leren hoe jouw aanbod jouw doelgroep het beste bereikt? Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te ontdekken!

Opdrachtgever: zelf geïnitieerd
In samenwerking met: Nel Wagner en Stichting Eva, Het Proces en Gemeente Rotterdam